Wzrost liczby kursów łączących dwa największe miasta centralnej Polski oraz skrócenie czasu przejazdu przyczyniły się do zwiększenia liczby korzystających z usług PKP Intercity. Jest to zauważalne także w krótszej relacji Skierniewice – Warszawa. Narodowy przewoźnik wciąż wozi jednak mniej pasażerów niż przed wybuchem pandemii COVID-19.
W zeszłym roku w ofercie PKP Intercity obowiązującej na linii łódzkiej zaszły istotne zmiany. Po kilkuletniej przerwie do rozkładu jazdy powróciły bowiem pociągi jadące z Łodzi do Warszawy bez postojów na stacjach pośrednich w Koluszkach, Skierniewicach i Żyrardowie. IC „Prząśniczka” i „
Esperanto” dojeżdżają z Łodzi Fabrycznej do Warszawy Centralnej w 67 min, a z Widzewa do Dworca Zachodniego w 55 min.
Więcej pociągów z Łodzi i z innych miast
W grudniu zwiększona została też liczba realizowanych kursów. Obecnie miasta łączą w dni robocze 23 pary pociągów (w tym obsługujących relacje dłuższe, np. Warszawa – Łódź – Wrocław). – To o trzy pary więcej niż w poprzednim rozkładzie jazdy – mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy PKP Intercity.
Mimo uruchomienia pociągów bez postojów w mniejszych miastach oferta uległa poprawie także w Koluszkach i Skierniewicach (łódzkie) oraz Żyrardowie (mazowieckie). – Mieszkańcy tych miejscowości mogą skorzystać z 32 par naszych połączeń do stolicy. To o cztery pary więcej niż w poprzednim rozkładzie jazdy. Większość z tych pociągów kursuje codziennie, umożliwiając nie tylko dojazdy do pracy i szkoły, ale także rodzinne wycieczki, szybkie wypady w czasie wolnym do znajomych czy dłuższe wyjazdy turystyczne – opisuje przedstawiciel przewoźnika.
Pasażerów przybywa, ale nie ma rekordów
Po wielu latach przerwy spółka wprowadziła też cykliczny rozkład jazdy: pociągi do Łodzi odjeżdżają teraz z Warszawy Centralnej przeważnie 14 minut po każdej pełnej godzinie. – Pozytywne zmiany dla pasażerów objęły także zestawienia pociągów. Najbardziej frekwencyjne połączenia w godzinach szczytów obsługiwane są pojemnymi składami wagonowymi lub jednostkami ED160 kursującymi w trakcji podwójnej – stwierdza nasz rozmówca.
Miało się to przełożyć na zwiększone zainteresowanie ze strony pasażerów. – Porównując tegoroczne wyniki przewozowe ze stycznia i lutego do ubiegłego roku, obserwujemy wzrost liczby podróżnych na linii łódzkiej, zwłaszcza w relacji Warszawa – Łódź – usłyszeliśmy. Mimo to w relacjach z Warszawy do Łodzi i Skierniewic nadal nie osiągnięto poziomu z okresu przed wybuchem pandemii COVID-19, a więc z roku 2019.
Część podróżnych korzysta z interRegio i sprinterów ŁKA
To pewien ewenement, bo w skali kraju liczba podróżujących pociągami PKP Intercity systematycznie rośnie i dawno przekroczyła wartości notowane sześć lat temu. – Warto podkreślić, że na trasach Warszawa – Łódź i Warszawa – Skierniewice obowiązuje honorowanie biletów okresowych PKP Intercity w pociągach Polregio i ŁKA – przypomina Maciej Dutkiewicz. Twierdzi on również, że zwłaszcza na odcinku Skierniewice – Żyrardów – Warszawa podróżni często korzystają na tej podstawie z kursów interRegio i ŁKA Sprinter. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że Łódzka Kolej Aglomeracyjna nie wyznacza swoim weekendowym pociągom postojów w Żyrardowie.